Zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych |
- PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
z dnia 27 sierpnia 1997r. ( Dz. U. z 2020r., poz. 426 z późn. ). - Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 marca 2011r. w sprawie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej (Dz. U. z 2015r., poz.93 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U.z 2020r., poz. 708).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007r. w sprawie zaświadczeń o pomocy
de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz.U z 2018r. poz.350 z późn. zm.) - Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks Cywilny (Dz.U. z 2018r., poz. 1025 z póź. zm.).
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013r. w sprawie stosowania
107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz.Urz.UE L 352 z 24.12.2013).
- TERMIN SKŁADANIA WNIOSKU
Wnioski można składać w każdym czasie, w ciągu całego roku kalendarzowego.
III. MIEJSCE SKŁADANIA WNIOSKU
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Olkuszu, ul. Piłsudskiego 21, Zespół ds. Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych , tel. 32 643 39 41, wew. 18 lub 19, email : pfron@pcpr.olkusz
- ZASADY OGÓLNE
- Zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej zarejestrowanej
w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostająca
w zatrudnieniu może zostać przyznany pracodawcy, jeżeli zobowiązał się do zatrudnienia
tej osoby przez okres 36 miesięcy. - Refundacja obejmuje :
- udokumentowane koszty zakupu lub wytworzenia wyposażenia stanowiska pracy, na którym będzie wykonywać pracę osoba niepełnosprawna,
- kwotę niepodlegającego odliczeniu:
- podatku od towaru i usług,
- podatku akcyzowego,
związanych z przedmiotami opodatkowania określonymi w ust.1.
- Refundacja ze środków Funduszu nie przysługuje, jeżeli Wnioskodawca ubiegający się
o refundację :
- posiada zaległości w zobowiązaniach wobec Funduszu,
- zalega z opłaceniem w terminie podatków i składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
- znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej według kryteriów określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących udzielania pomocy publicznej,
- był karany w okresie 2 lat przed dniem złożenia wniosku za przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu, w rozumieniu ustawy z dnia 6 czerwca 1997r. – Kodeks karny (Dz.U. nr 88, poz. 553, z późn. zm. ),
oraz gdy toczy się w stosunku do składającego postępowanie upadłościowe i nie został zgłoszony wniosek o likwidacje.
- O wszelkich zmianach zaistniałych po złożeniu wniosku Wnioskodawca informuje PCPR w Olkuszu niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od ich wystąpienia.
- Rozpatrując wniosek bierze się pod uwagę:
- potrzeby lokalnego rynku pracy,
- liczbę osób niepełnosprawnych o określonych kwalifikacjach, zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotne albo poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu,
- koszty wyposażenia tworzonego stanowiska pracy,
- wkład pracodawcy w wyposażenie tworzonego stanowiska pracy,
- wysokość posiadanych środków PFRON na ten cel w danym roku.
- Zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej wynosi
maksymalnie do 60% piętnastokrotności przeciętnego wynagrodzenia. Wymagany jest jednak minimum 30% udział własny z kwoty brutto wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej. - Wysokość przyznanej refundacji, sposób wypłacenia, zabezpieczenia zwrotu kwoty refundacji oraz zasady rozliczenia określa umowa zawarta pomiędzy Powiatem a Wnioskodawcą.
- Zakup wyposażenia objętego refundacją dokumentuje się fakturą, rachunkiem lub dowodem zapłaty natomiast wytworzenie wyposażenia objętego refundacją dokumentuje się, przedstawiając ocenę techniczną rzeczoznawcy wraz z dokonaną przez niego wyceną.
- Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę przed podpisaniem umowy nie mogą zostać zrefundowane.
- Wnioskodawca korzystający z refundacji jest zobowiązany do przechowywania dokumentacji pozwalającej na sprawdzenie zgodności przyznanej pomocy z przepisami rozporządzenia przez okres 10 lat od dnia przyznania pomocy.
- WYMAGANE DOKUMENTY OD WNIOSKODAWCY :
- Wniosek o dofinansowanie ( formularz wniosku stanowi załącznik nr 1 do regulaminu ).
- Aktualny wypis z rejestru sądowego lub wypis z CEiDG ( jeśli dotyczy).
- Statut, umowa spółki, REGON, NIP ( jeśli dotyczy).
- Aktualne zaświadczenie z banku o posiadanych środkach finansowych, obrotach na rachunku
za ostatni rok, ewentualnym zadłużeniu i prawnej formie zabezpieczenia oraz lokatach terminowych. - Odpowiednio : bilans oraz rachunek zysków i strat za ostatnie dwa lata obrotowe, wraz z dowodem przyjęcia przez urząd skarbowy lub poświadczone przez audytora albo z dowodem nadania
do urzędu skarbowego. - Dodatkowe załączniki do wniosku oraz oświadczenia ( załącznik nr 1 do wniosku ).
- Klauzula informacyjna do przetwarzania danych osobowych ( załącznik nr 2 do wniosku ).
- Oferta cenowa na wyposażenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej.
- Opinia z PUP o możliwości skierowania do pracy na wnioskowane stanowisko osób niepełnosprawnych zarejestrowanych w PUP .
- Zaświadczenia o pomocy de minimis otrzymanej w okresie obejmującym bieżący rok podatkowy oraz dwa poprzedzające go lata podatkowe.
- Informacje o każdej pomocy innej niż de minimis, jaką otrzymał Wnioskodawca w odniesieniu
do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą.
- FORMA ZAŁATWIENIA
Umowa cywilnoprawna na refundację, a w przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku, pisemna informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku – wymienione pismo nie jest decyzją administracyjną
w związku z tym nie ma trybu odwoławczego.
VII. TERMIN ZAŁATWIENIA
Wnioskodawca jest informowany o sposobie rozpatrzenia wniosku przeznaczonego do realizacji na dany rok w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku, jednak nie wcześniej niż w dniu podjęcia przez Radę Powiatu w Olkuszu uchwały w sprawie określenia rodzajów zadań i wysokości środków PFRON przypadających w danym roku kalendarzowym na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych w Powiecie Olkuskim.
VIII. ZASADY ROZPATRYWANIA WNIOSKÓW
- Wniosek podlega weryfikacji pod kątem formalnym. W przypadku stwierdzenia braków/ uchybień w złożonym wniosku, w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku informuje się pisemnie Wnioskodawcę o stwierdzonych brakach/uchybieniach i wzywa do ich usunięcia w ciągu 14 dni
od otrzymania wezwania. Nie usunięcie stwierdzonych braków, w wyznaczonym terminie skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
- W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku Wnioskodawca jest wzywany do negocjacji warunków umowy. Negocjacje powinny zakończyć się w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
- W dalszej kolejności w ciągu 14 dni od zakończenia negocjacji zawierana jest umowa pomiędzy Wnioskodawcą a Powiatem.
- Po podpisaniu umowy i utworzeniu stanowiska pracy Wnioskodawca przedstawia : skierowanie
z PUP, kopię umowy o pracę zawartej z osobą zatrudnioną na refundowanym stanowisku pracy, orzeczenie potwierdzające niepełnosprawność tej osoby, zestawienie poniesionych kosztów podlegających refundacji, kopię dowodów ich poniesienia w terminie 7 dni od dnia poniesienia ostatniego z tych kosztów, kopię ewidencji środków trwałych oraz wniosek Wn-W(II). - W terminie 7 dni od dnia doręczenia powyżej wymienionych dokumentów Powiat występuje
do Państwowej Inspekcji Pracy z wnioskiem o wydanie opinii, odpowiednio, o przystosowaniu
do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby zatrudnionej na wyposażonym stanowisku pracy lub o spełnieniu warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na tym stanowisku. - Refundacja jest przekazywana na rachunek bankowy wskazany we wniosku w terminie 14 dni
od dnia przedstawienia pozytywnej opinii Państwowej Inspekcji Pracy, odbiorze wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej przez pracowników PCPR oraz zaakceptowaniu przyznanych środków. - Rozliczenie umowy następuje po dokonaniu wszystkich zobowiązań Wnioskodawcy wynikających z zawartej umowy.