Oddział Małopolski PFRON informuje, że zgodnie Uchwałą Rady Nadzorczej Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych  nastąpiła zmiana w programie Aktywny samorząd. Zostaje wprowadzony do realizacji obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej.

Dla kogo pomoc?

Pomoc uzyskasz jeśli: masz orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub w przypadku dzieci do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności i na podstawie skierowania Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) – korzystasz z koncentratora tlenu lub respiratora.

Na czym polega pomoc?

Po złożeniu wniosku możesz otrzymać 100 zł miesięcznie w formie dodatku do opłaty za energię elektryczną.  Dodatek nie podlega rozliczeniu – nie musisz okazywać opłaconych rachunków.

Gdzie możesz złożyć wniosek?

Wniosek złożysz elektronicznie na naszej platformie (system SOW). Jest dostępna ze strony startowej na naszej witrynie.  Podasz tylko niezbędne dane i informacje. Jeśli będziesz miał problem z wypełnieniem wniosku, zadzwoń na bezpłatną Infolinię 800 889 777 lub napisz na adres mailowy sow@pfron.org.pl

Kiedy możesz złożyć wniosek?

Nabór wniosków ruszy na przełomie października i listopada, ale  dodatek może być przyznany na opłaty poniesione już od dnia 1 lipca 2024 roku. W tym roku wniosek możesz złożyć aż do końca listopada. W kolejnych latach termin naboru wniosków określi Zarząd Funduszu.

Ile razy możesz złożyć wniosek?

We wniosku musisz wskazać okres objęty zwrotem kosztów opłaty za energię. Okres ten nie może być dłuższy niż 6 miesięcy i krótszy niż 3 miesiące. Czyli możesz złożyć maksymalnie 4 wnioski w ciągu roku. Ale pamiętaj, że dodatek dotyczy opłat poniesionych od dnia 1 lipca 2024 r.

Na przykład – jeśli złożysz wniosek w listopadzie i już w lipcu opłaciłeś rachunek za prąd, to we wniosku wskaż okres do wypłaty dodatku w miesiącach od lipca do października 2024 r. (4 miesiące).

Kto rozpatruje wniosek i wypłaca dodatek?

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR). Sprawę załatwisz jak najbliżej miejsca Twojego zamieszkania. Dane kontaktowe znajdziesz pod linkiem: https://portal-sow.pfron.org.pl/opencms/export/sites/pfron-sow/sow/baza-instytucji/

Co będzie się działo po złożeniu wniosku?

Powiatowe Centrum Pomoc Rodzinie sprawdzi, czy spełniasz warunki do wypłaty dodatku. Sprawdzi również, czy poprawnie i kompletnie wypełniłeś wniosek. Jeśli nie, musisz go uzupełnić. Dodatek jest wypłacany ze środków publicznych, dlatego jesteśmy uprawnieni do kontroli zgodności Twojego wniosku ze stanem faktycznym.

Więcej informacji na stronie PFRON pod adresem: https://www.pfron.org.pl/aktualnosci/szczegoly-aktualnosci/news/dodatek-z-tytulu-oplaty-za-energie-elektryczna-dla-osob-korzystajacych-z-koncentratora-tlenu-l/


 

Dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora

Informujemy o wdrażaniu przez PFRON inicjatywy zapowiadanej przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych i zatwierdzonej przez Radę Nadzorczą PFRON (uchwała nr 7/2024 z dnia 19 czerwca 2024 r.), a polegającej na dofinansowaniu ze środków PFRON do energii elektrycznej dla osób z niepełnosprawnością korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora.

Jaki jest przedmiot pomocy?

Jest to dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w formie refundacji kosztów energii elektrycznej, związanych ze zwiększonym jej zużyciem w związku ze stałym, intensywnym korzystaniem z koncentratora tlenu lub respiratora.

Jaka jest wysokość pomocy?

100 zł miesięcznie.

Możemy zrefundować koszty poniesione od dnia 1 lipca 2024 r.

Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł).

Przykładowo:

  • jeśli złożysz wniosek w październiku 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-wrzesień (3 miesiące – 300 zł),
  • jeśli złożysz wniosek w listopadzie 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-październik (4 miesiące – 400 zł),
  • jeśli wniosek złożysz np. w styczniu 2025 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-grudzień (6 miesięcy – 600 zł),
  • jeśli wniosek złożysz np. w marcu 2025 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: wrzesień-luty (6 miesięcy – 600 zł).

Gdzie złożyć wniosek?

  • W Systemie Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON (SOW):

https://sow.pfron.org.pl/

W systemie SOW znajdziesz różne formy pomocy przy wypełnieniu wniosku: pomoc kontekstową, bezpłatną infolinię, mobilnego asystenta, możliwość wykorzystywania wprowadzonych danych w przyszłości – w trakcie aplikowania o kolejne wsparcie itd.

  • Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Olkuszu, ul. Piłsudskiego 21, pok. 13

W przypadku pytań dotyczących korzystania z systemu SOW, zapraszamy do kontaktu telefonicznego i mailowego:

Telefon: 32 643 39 41, wewn. 27 lub 19 e-mail: pfron@pcpr.olkusz.pl

Więcej informacji o programie uzyskasz klikając w link poniżej:

https://www.pfron.org.pl/o-funduszu/programy-i-zadania-pfron/programy-i-zadania-real/aktywny-samorzad/komunikaty/dodatek-do-energii-elektrycznej-dla-osob-korzystajacych-z-koncentratora-tlenu-lub-respiratora/

 

Wnioski:

Lista załączników – dodatek na opłaty za energię elektryczną

Wniosek AS E (P) 24.09

Dokument_2_Zaświadczenie_OE

pełnomocnictwo

RODO