Dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych likwidacji barier w komunikowaniu się na wniosek osób niepełnosprawnych zamieszkałych na terenie Powiatu Olkuskiego |
- PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
z dnia 27 sierpnia 1997r. ( Dz. U. z 2020r., poz. 426 z późn. ). - Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Dz. U. z 2015r., poz.926 z późn. zm.).
- TERMIN SKŁADANIA WNIOSKU
Wnioski można składać , w każdym czasie w ciągu całego roku kalendarzowego.
III. MIEJSCE SKŁADANIA WNIOSKU
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Olkuszu, ul. Piłsudskiego 21, Zespół ds. Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych , tel. 32 643 39 41, wew. 18 lub 19, email : pfron@pcpr.olkusz
- ZASADY OGÓLNE
- O dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się mogą ubiegać się osoby niepełnosprawne, które mają trudności w komunikowaniu się, czyli ograniczenia uniemożliwiające lub utrudniające osobie niepełnosprawnej swobodne porozumiewanie się i/lub przekazywanie informacji.
- Realizacja wniosków następuje w kolejności napływania kompletnych wniosków, aż do momentu wyczerpania środków finansowych Funduszu przeznaczonych na realizacje zadania w bieżącym roku kalendarzowym.
- Dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się może być udzielone Wnioskodawcy raz
na trzy lata na pisemny wniosek. Oznacza to, że dofinansowanie nie przysługuje osobom niepełnosprawnym, które w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku uzyskały odpowiednio
na te cele dofinansowanie ze środków PFRON. - Dofinansowanie ze środków Funduszu nie przysługuje, jeżeli osoba niepełnosprawna ubiega się
o dofinansowanie ma zaległości wobec Funduszu lub osoba ta była, w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku, stroną umowy o dofinansowanie ze środków Funduszu, rozwiązanej z przyczyn leżących po jej stronie . - W przypadku śmierci Wnioskodawcy, wniosek nie podlega dalszemu rozpatrzeniu. Jeżeli wniosek został rozpatrzony pozytywnie, a Wnioskodawca zmarł, środki finansowe nie mogą zostać wypłacone, gdyż jest to świadczenie własne Wnioskodawcy.
- Wnioskodawca jest zobowiązany powiadomić PCPR, w formie pisemnej pod rygorem nieważności,
o każdej zmianie mającej wpływ na realizację jego zobowiązań wynikających z umowy
o dofinansowanie. - Wysokość przyznanego dofinansowania, sposób wypłacenia oraz zasady rozliczenia określa umowa zawarta pomiędzy Powiatem a Wnioskodawcą.
- Wnioskodawca, któremu nie zostało przyznane dofinansowanie z powodu niewystarczającej ilości
środków PFRON przeznaczonych na likwidację barier w danym roku, może wystąpić ponownie
o dofinansowanie w roku następnym.
- Warunkiem przyznania dofinansowania jest posiadanie przez Wnioskodawcę udziału własnego
w kwocie nie niższej niż 5% kosztów realizowanego przedsięwzięcia. - Wysokość dofinansowania wynosi do 95% ceny brutto zakupu urządzeń lub wykonania usług
z zakresu likwidacji barier w komunikowaniu się, nie więcej jednak niż 2 000 zł. - Dofinansowanie nie może obejmować kosztów realizacji zadania poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy o dofinansowanie ze środków Funduszu między Wnioskodawcą a Powiatem.
- Przy rozpatrywaniu wniosku bierze się pod uwagę indywidualne potrzeby i możliwości osoby niepełnosprawnej oraz związek pomiędzy tymi potrzebami, a wnioskowanym sprzętem w kontekście wpływu jego zakupu na ułatwienie osobie niepełnosprawnej kontaktów z otoczeniem. Istnienie takiego związku stanowi warunek przyznania dofinansowania.
- O dofinansowanie w ramach likwidacji barier w komunikowaniu się mogą ubiegać się osoby
nie będące adresatami pilotażowego programu ,, Aktywny samorząd’’.
- WYMAGANE DOKUMENTY OD WNIOSKODAWCY PRZY ZŁOŻENIU WNIOSKU
- Wniosek o dofinansowanie ( formularz wniosku stanowi załącznik nr 1 do regulaminu ).
- Kopia orzeczenia / wydanego przez ZUS, Powiatowy Zespół Orzekania o Niepełnosprawności
lub orzeczenie o stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym wydanego przed 1 stycznia 1998r. tj. KRUS. - Zaświadczenie lekarza specjalisty dotyczące stanu zdrowia, zawierające informacje o rodzaju
niepełnosprawności i jego wpływie na trudności w komunikowaniu się, wypisanego w języku polskim, ważnego trzy miesiące ( załącznik nr 1 do wniosku ) . - Kopia pełnomocnictwa lub odpis postanowienia sądu o ustanowieniu opiekuna prawnego
w przypadku, gdy osoba niepełnosprawna działa przez pełnomocnika, opiekuna prawnego, kuratora. - Klauzula informacyjna do przetwarzania danych osobowych (załącznik nr 2 do wniosku).
- Oferta cenowa od sprzedawcy na planowany zakup urządzenia.
- FORMA ZAŁATWIENIA
Umowa cywilnoprawna na dofinansowanie, a w przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku, pisemna informacja o sposobie rozpatrzenie wniosku – wymienione pismo nie jest decyzją administracyjną, w związku z tym nie ma trybu odwoławczego.
VII. TERMIN ZAŁATWIENIA
Zgodnie z terminami określonymi w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia
25 czerwca 2002r. w sprawie określenia zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, nie wcześniej jednak niż
po otrzymaniu z PFRON informacji o wysokości środków oraz podjęciu przez Radę Powiatu w Olkuszu uchwały w sprawie określenia rodzajów zadań i wysokości środków PFRON przypadających w danym roku kalendarzowym na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych w Powiecie Olkuskim.
VIII. ZASADY ROZPATRYWANIA WNIOSKÓW
- Wniosek podlega weryfikacji pod kątem formalnym. W przypadku stwierdzenia braków/ uchybień w złożonym wniosku, w terminie 10 dni od daty złożenia wniosku informuje się pisemnie Wnioskodawcę o stwierdzonych brakach/uchybieniach i wzywa do ich usunięcia.
Nie usunięcie stwierdzonych braków, w wyznaczonym terminie skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia. - Po zakwalifikowaniu wniosku pod względem formalnym komisja opiniująca wnioski kwalifikuje je do przyznania dofinansowania .
- Wnioskodawca otrzymuje pisemną informację o sposobie rozpatrzenia wniosku i w dalszej kolejności sporządzana jest umowa pomiędzy Wnioskodawcą a Powiatem.
- Po podpisaniu umowy i dostarczeniu dokumentów rozliczeniowych dokonuje się wypłaty dofinansowania i rozliczenia umowy.
- PRZYKŁADOWY ZAKRES RZECZOWY URZĄDZEŃ JAKIE MOGĄ BYĆ OBJĘTE DOFINANSOWANIEM
- Zakup urządzeń wspomagających odbiór dźwięku z telewizora lub radia.
- Zakup zestawu komputerowego stacjonarnego lub przenośnego.
- Zakup telefonu komórkowego wraz ze specjalistycznym oprogramowaniem udźwiękawiającym
i powiększającym.
4. Zakup elektronicznego urządzenia do odczytu książek mówionych.